Day 67

Interviewed by local journalist after delicious breakfast. Fast paddle to Tromsø, except for a sudden crazy current that appeared for 15 minutes. Hotel buffet dinner and nice room 🙂

Kommet frem til kajakkene ventet den lokale journalisten på oss. Vi ble intervjuet og bilder ble tatt før vi la i vei, utrolig fornøyde glade og godt motiverte for videre padling. Takk til dere på Storsteinnes❤️.
Hurtigruten passerte oss for ntgang og vi føler at vi kjenner alle nå. Nydelig vær, medstrøm og full fart. Kom oss fint forbi Ryøya og ut mot sundet opp til Tromsø. Plutselig hørte vi en tiltakene skvulpende lyd og der for sjøen i motsatt retning. Et underlig fenomen med høye bølger, men vi holdt oss sammen og i løpet av 15 minutter var det over. Helge hadde fortalt oss om det kvelden før. Padlet opp mot enden av Grimøysundet og tok pause og spiste våre gode matpakker 😊. Turen videre til Tromsø by gikk bra og nå sengetid.

Posted by Berglene 20:59 Comments (4)

Great evening

Gin and tonics with Kari

Posted by Berglene 20:58 Comments (0)

Day 66

Woke up at 2am and started paddling at 3am. Wonderful invitation from Kari, Arild and Helge! Paddled hard all day, were driven to Helge's home, delicious dinner, great conversation, warm shower, comfortable bed, and unbelievable hospitality!

Dag 66 akkurat begynt, regnet sluttet og uten mye prat i kajakkene kl. 03. I stille sjø og strømmen med oss suste vi av gårde forbi Finnsnes og videre mot Gibostad. Det gikk så fort at vi ble litt sjøsyke ettersom alt plutselig beveget seg i forhold til oss 🤣.
Vi møtte Hurtigruten som vi nå synes at vi kjenner godt midt i leien. Veldig vakker natur og mange fine steder. Oteren lekte seg og fisken spratt, stille og på motsatt side av fjorden så vi speilbilde av alt, utrolig spesielt. Rasende fart 33,7km på litt mer enn 5 timer. Vi rundet hjørnet, fant en teltplass for to timers søvn.
Med kjempe lyst å møte Kari og familien var motivasjonen på topp. De siste km gikk fort helt til vi kom til Malangenfjorden, der var det mange lundefugler og teister som vi så på mens vi sakte drev forbi. Padlet inn til Ansnes og fikk lagt kajakkene der til neste dag. Og der var Helge (faren) og Kari. De hadde kjørt en time for å hente oss hjem til Storsteinnes i Balsfjorden 😁❤️. Vi fikk lokal historie på veien og hjemme ventet Arild. Ble skikkelig bortskjemte, bacalao middag og dessert 😋😋, dusj, seng. Kjempe hyggelig å komme på besøk. Fantastisk utsikt fra stuen rett mot de høye fjellene. Så utrolig fornøyde la vi oss før midnatt.
En super god dag for padlerne 😁😁

Posted by Berglene 20:43 Comments (1)

Day 65

Slept well and had a relaxing morning in the camping cabin. Started paddling after noon. Lots of wind and waves. Stopped after 23 km. Should be better weather in the middle of the night. Pretty cold evening in the tent.

Våknet først kl 9:30 må være grunnet de fabelaktig gode sengene 😊. Tuslet litt med frokost, meldinger, reorganisering og hadde en god prat med eier av den fine campingen. I kajakkene med både strøm og vind i ryggen, gikk fort med mye sjø og mange oppdrettsanlegg. Det siste stykket i enden av fjorden var tøft så vi fant en teltplass ved et utbrent hus. 23 km. Kommet i posene og sovet litt fikk vi hyggelig melding fra kollega Kari som vil hente oss i morgen. Når enden (av dagen) er god er alt godt 😁

Posted by Berglene 20:46 Comments (3)

Day 64

Long hard day paddling with wind, current, and waves against us. A beautiful tern landed on my kayak, but I couldn't get to my camera in time. Saw hundreds of puffins 🙂

Sovet godt begge to nede i telthjørnet. Resultat av bare noen få graders helning. Som vanlig stående frokost så vi en flokk niser dra sørover, burde gitt oss et hint. Kystvakta og en rescuebåt for fort forbi. Været sånn passe, yr og lite vind/bølger. La i vei fra Stranda på Andørja og kurs mot en liten krysning over til fastlandet under Mjøsund bro. Rundet neset på Andørja; vind, bølger og tung krysning. Kommet oss forbi broen var det litt for tøft og vi tok en 1/2 times pause. Vi vurderte situasjonen og dro videre ettersom det ikke var mulig å sette opp telt. Hele turen langs land var krevende, vind og bølger fra siden og rett ut fra havet. Mer erfaren enn for to måneder siden klarte jeg å padle alene uten for mange ganger å måtte få hjelp av Ilene ved at vi padler i lag som en meget slow- motion katamaran.
Kommet oss i le av Dyrøya fikk vi belønningen 😁😁 hele sundet var fullt av svarte prikker 🙄 - hopetalls av lundefugl kolonier, hundrevis av de. Før vi skulle komme oss til neste bro tok vi en tørrfisk pause, plutselig kom en terne og satte seg på Ilene sin kajakk. Om det var tørrfisken eller de to vakre ternene i kajakkene som tiltrakk den er uvisst 😂. Glade satte vi kursen direkte mot Dyrøybrua; gikk bra en god stund til vi måtte endre kurs. Vi er fortsatt så optimistiske at vi tror vi kan padle rett igjennom selv om alle andre båter legger seg ut mot siden. Slitne kom vi oss igjennom og som et mirakel var der en rorbu på selve Finnlandsneset - dagen reddet men kun 32 km så litt på etterskudd, men disse kilometerne føltes mye mer på kroppen. Godt med god seng og varm dusj etter timer i 9 graders padling 😁

Posted by Berglene 08:20 Comments (5)

Ready to go again

Tjeldsund

Posted by Berglene 08:40 Comments (0)

Day 63

8 hours in the kayaks and 42 km finished. Saw a poor boat crashed into land and reported it to the authorities. Found a tent site in the late evening. Dinner and sleep.

Dagen startet med koselig frokost før Katie kjørte hjem til Bø og vi tutlet rundt til kl 12:45 før vi padlet avsted i grått regnvær men fine vind forhold. Vi hadde lagt ruten i fjorden mellom Rolla og Andørja. Straks vi var der så vi mange oppdrettsanlegg og det, erfaringsmessig, forteller oss at det vil være strøm i alle retninger og så var. Likevel gikk turen fint uten noen overraskelser 😁. Vi undrer oss stadig over at det er så lite fritids båter ute på sjøen. Den båten vi så lå blåst opp på land så vi ringte redningsselskapet for at de kunne ta saken videre. Niser var det flere av og mange ærfugl mødre som holder sammen for bedre å ta vare på kullene, som i Kibbutz. Alle krysningene var korte men det tok litt tid å finne teltplass når vi padler i «trange» sund mellom øyer med høye fjell. Kalde, sultne og stive etter mange timer i kajakkene var det godt å legge seg når de 42 km var unna gjorte.
Nedtellingen er startet nå 9 dager igjen med 40 km padling 😁👍

Posted by Berglene 08:37 Comments (6)

Katie day 😀

Great time in sea house with Katie!

Homemade guacamole and salsa

Posted by Berglene 21:29 Comments (0)

Day 62

What a great day off! Our wonderful friend, Katie, drove 2 1/2 hours from her home in Bø to meet us in Tjeldsund. She brought home baked chocolate chip cookies! We had the greatest time catching up, and we made the most delicious nachos dinner together. It was worth kayaking all the way from Bergen to meet up with Katie 😀 Now we are full of positive energy for the rest of our trip!

Posted by Berglene 21:24 Comments (3)

More pictures from Tranøy

Packed and ready to kayak from Tranøy

Beautiful day for kayaking

Two dots in the sea

Posted by Berglene 11:36 Comments (2)

Day 61

A very long paddle day with a long tent break in the middle. Tent full of sand after a middle of the night sandstorm. Paddled and paddled desperately to get to Tjeldsund so that we can meet Katie tomorrow. Can't wait!

Vinden rusket godt i teltet i natt. Vi har opplevd mye ulikt vær, men sandstorm er nytt. Dagens hypermoderne telt siges å kunne puste både den ene og annen vei, permeabilitet, veldig fornuftig men ikke i sandstorm som resulterte i mye finkornet sand på soveposene når vi våknet!
Vi la i vei kl 05 med sand overalt. I nydelig stille sjø krysset vi over mot osen Sandvær, 8km. Videre inn i en fantastisk lagune med masse ærfugl ender og unger hvor beina gikk så fort at de så ut til å gå oppe på vannet for å komme unna. Mange kringle kroker så padle linja til Ilene ble litt ustø. Stoppe og fikk i oss litt nydelig knekkebrød med tubeost 🤪
Tjelden ønsket oss ikke akkurat velkommen, nå måtte den passe ungene for både padlere og måker, naturen gir harde bud.
Startet igjen på blank sjø mot Skarstad, plutselig som lynet blåste det opp, inn i le på en liten holme og etter 1/2 time nytt forsøk. Etter 24km teltet vi på Merrvika. Akkurat fått teltet opp ringte Nordlandsposten for et intervjue. Heldig at vi fortsatt var i Nordland 😁
Å telte to ganger om dagen er ikke så lurt det er krevende å bære/ pakke alle tingene og kajakkene. Hadde vært lettere om været var såpass at vi bare kunne benyttet teltduken.
Sov noen timer for så å nyttiggjøre oss flosjø opp gjennom Ramsund. Halvveis over kunne vi si farvel til Nordland og velkommen til Troms og Finnmark 😁. Kjempe optimistiske for med letthet å kunne komme helt til Tjeldsund gledet vi oss til all hjelpen flosjøen skulle tilby oss. Men NEI hvem som har tatt feil vet vi ikke, strømmen gikk mot oss! Likevel kunne vi nyte turen med masse stimer av fisk rundt oss, som likte seg i strømmen. Planen var å padle til høyre tett inn til Fjelldal for å spare km. Oppdaget at her kommer en bare igjennom ved full flo 🤪. Om linjen til Ilene nå vinglet så var det grunnet forholdsvis stor uenighet mellom kajakkene. Trøtte, sultne men ville så gjerne inn på hotell fortsatte vi nå ut hvor de to smale fjordene møtes og fikk hjelp av strømmen 😊. Langt fremme så vi hundrevis av fugler på sjøen og plutselig lettet flokken som hørtes ut som en kjempe brottsjø - nifst og et vakkert syn. Kvelden ble mer mørk enn vanlig og vi padlet tett på land og der satte Ilene seg fast på en stein😝, erfaren som hun er kom hun seg av uten velt. Padlet videre opp Tjeldsundet sammen med flere fiskebåter på vei ut til nattens fangst. Endelig fremme, og hotellet var fullbooket. Andøvende under broen spratt seien mer gledelig rundt oss enn vi var. Det endte med en diger rorbu, dusj, mat og seng. 54,4 km lang etappe og det var vi lykkelige for 😁😁

Posted by Berglene 11:27 Comments (7)

Today's pictures

Tranøy Lighthouse

New hats 🙂

Delicious cinnamon rolls from Tranøy Lighthouse

Yet another nice photo from our nice new acquaintance in Kjerringøy

Posted by Berglene 19:21 Comments (3)

Day 60

Started the day rested and full of energy after a delicious dinner, good night's sleep, and wonderful breakfast at Tranøy Fyr. The day's kayaking went very well. Tenting on a nice beach, up early tomorrow morning.

Våknet godt uthvilte til nydelig frokost på Tranøy fyr 😁. Veldig hyggelige og utrolig hjelpsomme alle som arbeider der 😊fantastisk sted med fyrtårnet tronende flere meter høyt opp. Også det vi i går kveld orienterte oss mot. Ved avreise fikk vi to varme kanelboller og de smakte når vi tok pausen etter å ha krysset over mot Korsnes siden omtrent 23,7 km. Sto litt i stampe mitt ute i fjorden som vanlig før vi satte armene i første gir og kom oss over.
Etter pausen gikk det strålende og telter nå på en vakker strand. Solen skinner og i teltet er det minst 30 grader. Men Ilene ligger like godt med sine Lanullva klær, må være genene fra LA som slår igjennom her.Totalt 35,4km

Posted by Berglene 19:10 Comments (2)

Today's pictures

Mrs. Reindeer and her cute baby

Delicious homemade moose stew at amazing Tranøy Lighthouse

Posted by Berglene 21:51 Comments (2)

Day 59

Lots of paddling, visited by 2 reindeer, witnessed a mink with a live fish dinner, ended the day at beautiful Tranøy Lighthouse and a homemade moose stew dinner, nice room to sleep in and breakfast served tomorrow 🙂

Våknet tidlig 😁vil så klart utnytte godværet. Padlet i vei langs Engeløya og krysset mot Lundøye. Ingen lunder men flere oppdrettsanlegg 🙄. En mink var opptatt med middagen sin og oppdaget ikke oss før to meter fra - tror de ser dårlig. Fin flyt hele turen til vi kom ut i Vestfjorden 🤪 da rusket fjorden oss så mye at vi måtte padle sammen til sikkert interessant overvåking fra to store havørner som nok viste hva vi hadde i vente - tullete oldemødre 😜. Vi kom oss inn i le og møtte en enslig padler som tydeligvis ikke lot seg affektere av vær situasjonen 😜. Padlet litt til og været roet seg men så snart vi var litt «utenfor» så gikk bølger og sjø i alle retninger. Inn igjen for å vente på bedre tider ved Hopsøya. Her så vi også det lengste område med fjæresjø jeg har sett i Norge. Vi satte opp telt og la oss på vent til bedre tider 😃 plutselig hørte vi noen klopp klopp og rett forbi for to vakre reinsdyr med kjempe store gevir. Ja vi er kommet nordover. Kl. 19 skulle været roe seg og ut vi gikk, men den f.. Vestfjord gjorde sitt ytterste for å skremme meg. Heldigvis er Ilene rolig og vi kom oss rundt enda et knudrete hjørne 😝. Så gikk det som det suste og plutselig var vi på Tranøy fyr - storfornøyde 40,2km inn til hjemmelaget elggryte og cave, seng og sovnet med drømmer om servert frokost i morgen.

Posted by Berglene 21:47 Comments (3)

(Entries 16 - 30 of 116) « Page 1 [2] 3 4 5 6 7 8 »